* |
Bu yazıda alegorinin edebiyattaki yerini ve alegori ile sembolizmin arasındaki ilişkiyi açıklamaya çalışacağım.
Semboller ve Sembolizm
Alegori ve onun edebiyattaki yerine geçmeden önce sembolizmden biraz bahsetmeliyiz.
Sembolizm, her biri soyut bir kavrama denk gelen sembolleri kullanarak yazı, şiir oluşturma tekniği ve akımıdır. Bir başka deyişle; bir şeyi anlatırken, alışıldık yolu tercih etmeyip başka yollara saparak yine o şeyden bahsetmektir. Elbette bu anlatım, alışıldık olandan katbekat güçlüdür.
Alegori ve Alegorik eserler
Adem'in Yaratılışı - Michelangelo (asıl resmin bir kısmı) |
Alegori bir anlatım tarzıdır. Kelime anlamından yola çıkarak; aslolanı başka bir şekilde ifade etme şeklidir. Bunu yapmak içinse sembollerden yararlanır. Alegori ve sembollerin ilişkisi işte bundan ibarettir: Semboller alegorinin parçasıdır, tıpatıp aynısı değildir.
Birçok sanat dalında yer alan alegorik anlatımın en sık kullanıldığı alanlar edebiyat ve resimdir. Bunların dışında felsefede de alegoriye başvurulmaktadır. En ünlü felsefi alegorilerden biri de Platon'un Mağara Alegorisi'dir.
Semboller tek başlarına bir şey anlatamazlar. Sadece "var olmuş" olurlar. Yalnız alegori sayesinde hareket ve anlam kazanırlar, bir bütünün parçası olurlar.
Kısa bir örnek: Mağara Alegorisi
Konunun daha iyi anlaşılması adına, çok yaygın bir alegori de olsa, Mağara Alegorisi'ne biraz değinmek istiyorum.
Platon'un kurduğu bu alegoriye göre yaşayan her insan, bir mağarada elleri, ayakları ve boyunları zincirli bir şekilde oturmaktadır. Bu oturma düzeninde herkes aynı mağara duvarına bakmaktadır. Sırtlarının dönük olduğu tarafta ise bir ateş yanmakta ve bazı nesneler hareket etmektedir.
Ateşin yaydığı ışık bu nesnelere çarparak insanların gözlerini diktiği mağara duvarına gölge olarak düşer. Platon'a göre insanlar derin düşünmeyip bir filozof olmadıkça, hayatları boyunca bu gölgeleri gerçek zannederler. Halbuki aslolan nesneler tam da arkalarındadır.
Platon'un kurduğu bu alegori, onun "ideler dünyası" veya "idealar evreni" düşüncelerini açıklama amacı güder. Bu alegorideki belli başlı semboller şunlardır: Mağara duvarı, zincirler, nesneler ve gölgeler.
Mağara duvarı, derin düşünceyi benimsemeyen insanların aldandığı dünya hayatıdır. Zincirler, insanları derin düşünmekten, akıl yürütmekten alıkoyan zaaflardır, örneğin; para hırsı, tembellik, makam-mevki sevdası...
Nesneler, varlıkların asılları ve en iyi formları olan idelerdir. Gölgeler ise idelerin yeterince iyi olmayan ama güçlü bir yanılsamaya neden olan taklitlerdir.
Platon ilüstrasyonu |
Bu kısımdaki sembol ise körleşmedir. Körleşme, uzun zaman sonra ilk kez aklın etkin bir şekilde çalışmasında yaşanan şok durumudur. Bu kısımda biraz aşağılayıcı olan Platon, alegorinin devamında, bu ışımayı yaşayan insanları kutlamaktadır.
Bu kısa alegori sayesinde Platon, düşüncesini sembollerle açıklamış ve onu akla yatkın hale getirerek etkili bir anlatıma sahip olmuştur.
Alegori ve Sembolizmin yer aldığı bazı eserler
Sisifos - Yararsız ve umutsuz çaba alegorisi |
Dünya edebiyatını, resmini kısacası sanatını oluşturan, ona katkıda bulunan her millet veya kültür bu tip eserleri barındırır. Her birinin içerdiği alegoriyi anlatmak oldukça uzun süreceğinden; bu eserlerden birkaçının, bu yazıda yalnızca isimlerini, sahiplerini ve bana göre en baskın sembollerini yazmayı tercih ediyorum:
Edebiyatta:
Eser ismi Sahibi Baskın sembol
Hayy bin Yakzan İbn'i Tüfeyl Hayy'ın kendisi
Hayvan Çiftliği George Orwell Domuzlar
Mantıku't Tayr Feridüddin Attar Hüthüt
Küçük Prens Antoine de Saint-Exupéry Gezegen sakinleri
Kutadgu Bilig Yusuf Has Hacip Ay-toldı
Siddhartha Herman Hesse Kayıkçı ve nehir
Resimde:
Kuşkucu Thomas - Barok Üstadı Caravaggio |
The Collectables (Toplanabilecek her şey) - Kevin Sloan |
-nbsas-
* Mike Dawson'ın eseri
** https://www.etimolojiturkce.com/kelime/alegori
Yorum Gönder