Karma İnsan

Navigasyon Menüsü

  • Ana Sayfa
  • Karma İnsan Ne Demek?
  • Karma Sözlük
  • _Lugat
  • _Elsine
  • _İştikak
  • _İktibas
  • Yazı Serileri
  • _Eğitim - Öğretim
  • _Kitaplar ve Şiirler
  • _İz Bırakanlar
  • _Video Oyunları
  • Ekip
  • İletişim
  • Takipte kalın

Tespih

nbsas nbsas 0 yorum

Çok faklı,  hatta birbirleriyle alakası olmayan kültürlerin ortak bir değeridir tespih.
Belki de böyle bir durumun tek örneği budur. Gerçi bunun yani kültürel farklılıklar ve benzerlikler uzun uzun anlatılabilecek bir konu, bunu ileride yazacağımı şimdiden söyleyeyim.

Tespih nedir? 
Yapı bakımından tespih: Halka şeklindeki bir ipe geçirilen içi oyuk olan boncuklardan oluşan bir nesnedir. Halkaya geçirilen içi oyuk boncuklar; şekil, boyut, renk kültürden kültüre değişiklik gösterebilir.

Amaç ve kullanım bakımından tespih: Dinde yer alan ifadelerin sürekli tekrarlanması için belli sayılarda oluşturulan tespih, "çekme" adı verilen işlemle kullanılır. Tespih çekilirken her seferinde bir ifade söylenirken aynı anda bir boncuk geriye atılır. Bu tespihin asıl kullanım şeklidir ve bu işleme Arapçada "z-k-r" kökünden türeyen "zikir" adı verilir. Bunun dışında süs eşyası olarak da kullanılmaktadır. Örneğin Yunanistan ve Türkiye.

Budizm, İslamiyet ve Hristiyanlık "Kültürleri"
Evet,  bu kavramlar ve isimler birer dini simgeliyorlar. Ancak bununla beraber her dinin beraberinde getirdiği,  dinden tam olarak soyutlanmayan ancak dinden farklılaşan yönleri de olan "kültürleri" de vardır. Yani Budizm, İslam ve Hristiyan kültürleri,  dinlerden farklı olarak Buda, Allah veya Teslisteki; Baba, Oğul ve Kutsal Ruh tarafından oluşturulmamıș, bu dinlerin imanları tarafından zamanla oluşturulmuştur. Bu ayrımın yapılması konuya girmeden bi hayli önemliydi.

33, 66, 99, 27, 108...
Bu kültürlerden tespihin ortaya çıkarıcısı Budizm'dir. Yapılan araştırmalar sonrası ve birkaç bugünün elde edilmesiyle tespihin,  coğrafyalarda ve kültürlerdeki dolaşımı sırasıyla şöyledir: Budizm, İslamiyet, Hristiyanlık(bunların aralarında ve sonrasında değişik din-kültürler olabilir)

Her kültürde,  tespihteki boncuk sayısı değişiklik gösteriyor demiştim. Budizm'de bu 108 veya dörtte biri olan 27dir. İslamiyette ise sünni mezhep için sayısı 33 ve 99, Şii mezhebinde ise 45'lik tespihler yaygındır. İslamiyetteki zikirde 33lü kalıplarda söylenen ifadeler Subhanallah(Allah tüm eksikliklerden uzaktır), Elhamdülillah(Hamd-Teşekkür Allah'adır.) ve Allahuekber'dir(Allah en büyüktür). Bu ifadeler İslam dinindeki tek yaratıcıya ve ilaha övgü niteliğindedir.

Tespihin alternatifi olabilir mi, aslında gereksiz mi?
Yukarıda anlattığım şekliyle tespihin işlevi, sürekli tekrarı sayıyla yapmayı kolaylaştırmaktı. Pek tabi bu işlem kuvvetli bir hafıza ile bu "aparata" ihtiyaç duyulmadan yapılabilir. Bunun yanında çetele tutarak veya başka bir işaretleme ile de yapılabilir.

Bunlar haricinde İslamiyet için yapılan zikirde belirlenen sayılar(33,99) 3'ün katı olduklarından parmak hesabı ile de yapılabilir.
Elle tespih çekilmesi için belirlenen noktalar kullanılabilmektedir.
Mavi işaretli olan başparmak diğer dört parmaktaki belirlenen noktalara değerek tespihin işlevini yerine getirebilir. Her dokunuşta bir "zikir ifadesi" söylenir ve bu sayı 33,99 gibi sayılara tamamlanabilir.

Son birkaç söz
Burada yazdığım bilgiler tarafsız bakış açısını baya bir deldiğimi gösteriyor gibi. Ancak bu yanlış bi düşüncedir. Çünkü ben bildiğimi aktarıyorum, ayrıca esaslı bir araştırma yaptığım konular harici sadece bildiğim kısımları yazmak daha doğru gibi geliyor bana. Tabi denilebilir ki; tam araştırma yapılmadan neden yazı yazılıyor? Bu sorunun cevabı da "Karma İnsan" teorisinde yer aldığı gibi aşamaları tamamlama isteğidir. Yani tam bilgi sahibi olmadığım konularda da yazarak onlara daha da vâkıf olmayı amaçlıyorum. Bunların haricinde bir neden de sadece yazmak istemek.

-nbsas-




Bu gönderiye ait etiketler:

108 33 99 boncuk budizm din el felsefe islam islamiyet kültür nbsas parmak tarih tesbih tespih zikir



Facebook'ta PaylaşTwitter'da paylaş

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İlgili Gönderiler

Sonraki Kayıt Önceki Kayıt Ana Sayfa
Kaydol: Kayıt Yorumları (Atom)

Öne çıkanlar

  • Tazı ile Mazı (Şiir) - Ekim 2018
    Bir döngü imiş hayat, sonu başı belirsiz Sicim sarılır çubuğa, zamanı örer usulca Bilir ve susar tazı çözülecek bir gün bu örgü, da...
  • Hoşgörü
    Hoşgörü; her kapının anahtarı, her düğümün çözümüdür. O olmasaydı, insanlarla,  Hobbes'un Leviathan'ı bile başa çıkamazdı.
  • Alegori ve sembolizm
    * Edebiyat, alegorik eserler olmadan düşünülemez. Eğer bu ikisi ayrılırsa edebiyat değersiz bir yığın haline gelir, alegori ise yersiz y...
  • Bilgilendirme - Karma İnsan© site-blogunun mobil uyumluluk iyileştirmeleri
    Merhabalar, Karma İnsan© site-bloğunun mobil cihazlarda pek de sağlıklı görüntülenmediğinin farkındayım. Şu anki tema yalnızca masaüstü...
  • Selamlaşmak
    Selamlaşmak, tek bir tanıma indirgenemez. Çünkü selamlaşmanın kendisi kültürden kültüre farklılık gösterirken tanımı da aynı sayıda değişi...
  • Falaka - Ahmet RASİM <:-:> Kitaplar ve Şiirler Yazı Serisi
    Falaka, Osmanlı İmparatorluğu'nun son zamanlarında, İstanbul'da geçen, yazarın ilk ağızdan gününü yansıttığı, aktardığı bir anı ki...
  • Katmanlar ve Katmanlamak
    Hiç beste yaptığınız oldu mu veya kartpostal gibi resim yaptığınız? Peki ya bilgisayar programı yazdığınız veya herhangi bir yazı yazdığın...
  • Müşteki (Şiir) - Aralık 2018
    Müştekiden müştekiyim Tükense ya kînim Konuşsa ya dîlim Gam bilmez hamım Ben yalnız ben değilim Bin parça yerdeyim Müstağnîden müşt...
  • Manik ve Depresif dönem
    İnsan; yer, içer dolaşır, keşfeder, öğrenir... Muhtelif iş gören bu varlık, her zaman aynı özveri ve hızla işlem yapamaz. Bu, onun bedense...
  • Tespih ağacının gölgesinde (Kitap) - Temmuz 2018
    Yazar: Harper LEE Giriş Eser, Bülbülü Öldürmek adlı eserin bir nevi devamı niteliğindedir. Finch ailesinin çevresinde bulunan olay örg...

CC Licence

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

StatCounter




Karma İnsan ©