Karma İnsan

Navigasyon Menüsü

  • Ana Sayfa
  • Karma İnsan Ne Demek?
  • Karma Sözlük
  • _Lugat
  • _Elsine
  • _İştikak
  • _İktibas
  • Yazı Serileri
  • _Eğitim - Öğretim
  • _Kitaplar ve Şiirler
  • _İz Bırakanlar
  • _Video Oyunları
  • Ekip
  • İletişim
  • Takipte kalın

Sosyal medya: Asırlık derdin dermanı

nbsas nbsas 0 yorum
Yedisinden yetmişine insanları etkisi altına alan ve onları bir ortamda toplayan son teknoloji bir enstrüman: Sosyal medya. Çok değil 10-15 senedir kullanılan bir kavram bu. Oldukça genç olan bu kavramın temsil ettikleri insanlık tarihi kadar eski.

Dünden bugüne sosyal medya
Önce kavram üzerinden gidelim, böylelikle neyle uğraştığımızı daha iyi anlayabiliriz.

Sosyal medya, tek yönlü bilgi paylaşımının yerine çift taraflı ve eş zamanlı bilgi paylaşımının esas olduğu alanlardır. Burada yer alan "bilgi" kelimesi yerine daha çok "içerik" kelimesi kullanılmaktadır. Öyle ki sosyal medya, içerik üreticisinin postaladığı ve alıcısının tüm dünya olduğu bir açık mektuba benzetilebilir.






Şüphesiz bu mecranın oluşumu Şubat - 2004'te açılan Facebook iledir. Bundan evvel oluşturulmuş benzeri site-yazılım mevcuttur. Ancak ilk zamanlarından itibaren hiçbiri Facebook kadar dünya çapında böyle bir etkiye kavuşmamıştır.

Bu "sosyal medya patlaması" sonraları kendini daha spesifik alanlara indirgemiştir. Örneğin Twitter ve Instagram; Facebook'ta yer alan paylaşım seçeneklerinin tekil örnekleridirler. Twitter'da önemli olan kelimeler iken Instagram'da fotoğraflardır.

Bu üç örneğin haricinde daha birçok sosyal medya kategorisine girebilecek site-yazılım bulunmaktadır. Youtube da başı çeken bir sosyal medya alanıdır. Bununla beraber bloglar ve forumlar da bu kategori altında sayılabilir.

Sosyal medya ve insan doğası
Neye sosyal medya denir ve sosyal medya hangi alanlarda kendini gösterir sorusuna kabaca yanıt verdiğimize göre asıl konumuza geri dönebiliriz.

Bu iki kavramı aslında iki açıdan değerlendirecektim: İçerik tüketicisi ve içerik üreticisi açısından. Ancak bunun yanlış olduğu kanaatine vardım. Çünkü sosyal medya alanlarına inen neredeyse herkes, her iki statüye de sahip. Bu yüzden onları, üretici tüketici diye ayırt edip incelemektense, bu özelliklere sahip tek bir insanı incelemek daha mantıklı olur diye düşünüyorum.

Sosyal medyada yer alan bir insan esasen tüketici rol oynar: tweetleri okur, videoları izler, gönderileri beğenir... Ancak hiç azımsanamayacak sayıda insan tüketmekle beraber üretime de katılır: tweet atar, video yayınlar, gönderi paylaşır.

İnsan doğası gereği tüketme eğilimlidir. Bununla birlikte bu tüketme eğiliminin insanın fiziksel özellikleri(bedeni) nedeniyle olduğunu da eklemeliyiz. Öyle ki "doğası gereği" lafı zaten onun maddiyatına yöneliktir. Üretim ise bu gibi ihtiyaçların temini için gereklidir.

Sosyal medyadaki üretim-tüketim döngüsü de büyük oranda bu sebeplere dayanmaktadır. Ancak üretimde yer alan birkaç faktör, geleneksel üretimin seviye atlamış hali gibidir.

Sosyal medyada içerik üretiminde genelde şu mesajlar verilmekte: "Ben de varım", "Benim de farkıma varın". Geleneksel üretimin de bir faktörü olan bu "varlık çabası" sosyal medyada en önde ilerleyen hedef rolünde. Öyle ki hayatının her anını insanların gözü önüne sermeye çalışmanın, onlardan "like" beklemenin, ilgi görmek istemenin nihai hedefi budur.

Sosyal medyayı oluşturan alanlar başlangıçta bu amaca hizmet etmek için mi kuruldular bilmiyorum ama şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki, bu alanların "modern insan"ın evrimi sorunu için gerekli çözümü sundukları kesin.

İçerik üretimindeki kavram çıkmazı
Burada "üretim" adıyla andığım içerikler elbetteki bu tabire uygun değil. Bu tabiri kullanmamın nedeni sadece, tüketimdeki içeriklerle onları ayrıştırmak istememdi.

Öyle ki nitelik yönünden zengin olan içeriklerin üretimi de sosyal medya ortamında mevcut olabiliyor ve bu oldukça umut verici. Ancak ne yazık ki nitelik yönünden bu başarıyı yakalayanlar nicelik yönünden buna sahip değiller.

Son birkaç söz
Özel hayatın ve başta mahremiyetin kökünü kazıyan bu sosyal medya alanları insanlara, asırlardır aradıkları ve tadını unutamadıkları yasak meyveyi gümüş tepside sunuyor. Bu durum karşısında şuursuzluğa düşen insan ise halinden oldukça memnun. Öyle ya bir an olsun durup düşünmeye dahi vakitleri yok.


-nbsas-






Bu gönderiye ait etiketler:

içerik üretimi insan doğası nbsas social media sosyal medya sosyal medya bağımlılığı varlık çabası



Facebook'ta PaylaşTwitter'da paylaş

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İlgili Gönderiler

Sonraki Kayıt Önceki Kayıt Ana Sayfa
Kaydol: Kayıt Yorumları (Atom)

Öne çıkanlar

  • Tazı ile Mazı (Şiir) - Ekim 2018
    Bir döngü imiş hayat, sonu başı belirsiz Sicim sarılır çubuğa, zamanı örer usulca Bilir ve susar tazı çözülecek bir gün bu örgü, da...
  • Hoşgörü
    Hoşgörü; her kapının anahtarı, her düğümün çözümüdür. O olmasaydı, insanlarla,  Hobbes'un Leviathan'ı bile başa çıkamazdı.
  • Alegori ve sembolizm
    * Edebiyat, alegorik eserler olmadan düşünülemez. Eğer bu ikisi ayrılırsa edebiyat değersiz bir yığın haline gelir, alegori ise yersiz y...
  • Bilgilendirme - Karma İnsan© site-blogunun mobil uyumluluk iyileştirmeleri
    Merhabalar, Karma İnsan© site-bloğunun mobil cihazlarda pek de sağlıklı görüntülenmediğinin farkındayım. Şu anki tema yalnızca masaüstü...
  • Selamlaşmak
    Selamlaşmak, tek bir tanıma indirgenemez. Çünkü selamlaşmanın kendisi kültürden kültüre farklılık gösterirken tanımı da aynı sayıda değişi...
  • Falaka - Ahmet RASİM <:-:> Kitaplar ve Şiirler Yazı Serisi
    Falaka, Osmanlı İmparatorluğu'nun son zamanlarında, İstanbul'da geçen, yazarın ilk ağızdan gününü yansıttığı, aktardığı bir anı ki...
  • Katmanlar ve Katmanlamak
    Hiç beste yaptığınız oldu mu veya kartpostal gibi resim yaptığınız? Peki ya bilgisayar programı yazdığınız veya herhangi bir yazı yazdığın...
  • Müşteki (Şiir) - Aralık 2018
    Müştekiden müştekiyim Tükense ya kînim Konuşsa ya dîlim Gam bilmez hamım Ben yalnız ben değilim Bin parça yerdeyim Müstağnîden müşt...
  • Manik ve Depresif dönem
    İnsan; yer, içer dolaşır, keşfeder, öğrenir... Muhtelif iş gören bu varlık, her zaman aynı özveri ve hızla işlem yapamaz. Bu, onun bedense...
  • Tespih ağacının gölgesinde (Kitap) - Temmuz 2018
    Yazar: Harper LEE Giriş Eser, Bülbülü Öldürmek adlı eserin bir nevi devamı niteliğindedir. Finch ailesinin çevresinde bulunan olay örg...

CC Licence

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

StatCounter




Karma İnsan ©